Aktywność fizyczna lekiem na depresję!

Wpływ aktywności fizycznej na zaburzenia depresyjne jest różnorodny. Jej profity znajdują zarówno psychologowie jak i lekarze.

 

Liczne badania pokazały, że aktywność fizyczna jest skutecznym środkiem walki z depresją, a jeszcze lepszym jej prewencji. Ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ zarówno na ciało jak i umysł. Psychologowie twierdzą, że są one również idealną sytuacją do tego, by wypracowywać pewność siebie oraz poczucie mistrzostwa, które mogą z powodzeniem zostać przeniesione do innych aktywności życiowych. Z kolei fachowcy z dziedzin medycznych i biologicznych wskazują przede wszystkim na wzrost liczby neurotransmiterów na skutek uprawianiu sportu. Neurotransmitery to substancje, które pośredniczą w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi. Każdy z nich ma jednak swoiste działanie. W przypadku aktywności fizycznej wzrtasta wydzielanie się endorfin oraz serotoniny. Endorfiny to substancje, które uśmierzają odczuwanie bólu oraz powodują odczuwanie błogostanu. Serotonina natomiast odpowiada za poczucie zadowolenia. Oprócz samego wpływu hormonów ćwiczenia fizyczne mogą oddziaływać również na nastrój kiedy oddajemy się im w grupie. Biorąc udział w ćwiczeniach grupowych osoba obraca się w środowisku, gdzie łatwiej o interakcje społeczne, co w dalszej perspektywie może być podstawą do nawiązywania znajomości. Z kolei znajomości, przyjaźnie jako źródło wsparcia społecznego są znakomitą formą walki z depresją.

Naukowcy wypowiadają się również na temat tego, które ćwiczenia są najodpowiedniejsze przy zmaganiach z depresją. Według badań przeprowadzonych w 2000 roku przez Paluska i Schwenk najbardziej skuteczne są ćwiczenia aerobowe, rozciągające oraz stretching. W ćwiczeniach tych w przeciwienstwie do innych nie jest ważna wielkość wysiłku ( związanego z obciążeniem układu sercowo-naczyniowego), ale sama, nawet najmniejsza aktywność. Jednocześnie naukowcy podkreślają, że największy czynnik leczący to systematyczność.

Czy same ćwiczenia fizyczne pomogą na depresję? Bardzo prawdopodobne, że jako środek profilaktyczny sport będzie wystarczający. Jednakże w przypadku leczenia już zdiagnoznowanej choroby z pewnością ruch to nie wszystko. Wielu lekarzy jest zdania, że najlepsze efekty osiąga się stosując jednocześnie psychoterapię, leczenie farmakologiczne oraz właśnie aktywność fizyczną.

 

AK

 

na podstawie:

 

Paluska, S.A., & Schwenk, T.L. (2000). Physical activity and mental health: current concepts. Sports Med, 29(3), 167-80.

http://www.vanderbilt.edu/ans/psychology/health_psychology/exercise_and_depression.htm

 

 

Polityka prywatności|Regulamin